Vägvisare till underjorden
Fyra dikter ur Vägvisare till underjorden (1967)
Ensam i tysta Natten
som är den enda som jag nämner min!
Ensam i mörkret ett med plågan
se hur Dagen förströdde från Sanningen
Dagens Sanning ett regn av nålstick
mot hud hörsel och andra sinnen
Ensam i natten slåss mot Sanningen –
I mörkret närmar sig dess nålstick
dess vassa punkt av ljus. Och att det är
rent spel! – Ett regn av nålstick
gav mig Dagen. Kan man plåga
livet ur någon? Hellre då Natten
vars stick, ett enda, avgörande
gäller ditt ögas ljus, din själs ögonsten
gäller ditt hjärtas vara eller icke vara –
Du ser hur udden närmar sig och slår den åt sidan
Den närmar sig åter, du parerar
Och mörkret tar emot dina utfall
gömmer dem i sitt mörka bröst, där kanske ett annat hjärta
slår sårat – din spegelbild
i en spegelvärld.
_____________________________________________
Hört i drömmen år 63, den 15 i höstmånaden på natten:
”Du ligger sovande i en sarkofag utan botten” –
Halvväckt av dessa ord, varken sovande eller helt vaknad
framträder marmorkistan för min syn nu mera tydligt
skuggad och vitskimrande, med några klara detaljer
först de grovhuggna insidorna, två långa, två korta:
Stenhuggaren har här inte gjort sig mycket besvär
överallt syns märken av mejseln, hörnen är runda
Allt sitt kunnande tycks han ha ägnat det yttre
Där finns frukter blommor fåglar delfiner bukranier
brottstycken också av myter, två gestalter i snäckor
som över huvudet håller var sin vindfyllda slöja
Jag letar efter mitt namn – då slår mig med drömmens
klara logik, att eftersom kistan inte har botten
saknar den också ett lock. Och den som där vilar
ligger med ryggen mot Intet och ansiktet vänt emot Intet.
Endast de fyra väggarnas kraftfält håller den sovande
svävande mellan det torftigas inre tvång att försaka
och det med myter smyckade yttres makt att begära –
Jungfru, o Átokos, när detta kraftfält skall brytas
låt mig i drömmen varken bli återfödd eller avlad
Det som var före detta har inga ärr efter mejslar.
Det som är hädanefter har inga frukter och blommor.
_____________________________________________
Den hypnagoga
I skogen du vet står den undergörande madonnan
Man stöter sin fot mot sockeln när man gått vilse bland träden
Hon liknar din lilla bronsringklocka, hon som är gjord som
en liten flicka, med upprättstående krage
Men denna är oöverskådlig och mörk, av anlupet silver
Kryper du in under kjortelfållen ser du det inre
kupigt som Atrevs skattkammare, den väldiga klockan
men däruppe, där kläppen är borta, hänger nu intet:
Frågar du efter sonen, så vet de är många, X, Y och Z
Kanske du hittar en dörr i vecken av hennes underklädning
och trevar din väg dit upp längs egendomliga trappor
som går i oviss spiral likt gången runt tornet i Pisa
Redan att gå där ger svindel. De stiger oregelbundet
Gravitationen blir ospiralisk och den balans som
du trodde medfödd sätts ur funktion så att du snubblar
Ovanför valvet är midjan, du ser det på bältet
inifrån, för att det skimrar i färger, gult violett och blodrött
Det är besatt med taffelstenar, rosenstenar granater
akvamariner och krysoliter och ametister
Varje sten är en kammare, triangulär till det inre
med, längs tvenne sidor, divaner och hypotenusan till fönster
eller rektangulär med tre divaner och bordet i mitten
Man kan gå från gemak till gemak och vila sig länge
allt efter stämning och färg. Man kan genomgå alla
man kommer ändå aldrig tillbaka, ens syn har förändrats
Högre upp har jag varit – jag kunde inte se hjärtat
men såg bröstsmycket som ett rosettfönster skimra
på bröstet. Högre upp har jag varit en gång, en enda:
I hennes Huvud. Där var det tomt. Man svävade tyngdlös.
_____________________________________________
Ensam i tysta natten trivs jag bäst
Ensam med vägguret, denna maskin för icke-tid
Vad vet väl en metronom om musik, om takt
om det den är konstruerad att mäta. Dess ansikte
är blankt och uttryckslöst som en främmande gudabilds
Den gör mig medveten om relativiteternas oförenlighet
Liv kan inte mätas med död, musik inte med taktslag
Tid och takt är som det snäckskal eremitkräftan bor i
i vilket hon döljer sin nakna, krumma stjärt
och som hon efterliknar i pansaret på sina klor
Vem kan utröna denna livets dragning till död
Liv avsöndrar död omkring sig som till ett skydd
vars tjocklek ni vill mäta med klocka och metronom
men den som inte bär det döda skelettet utanpå
bär det inom sig. Hur frigöra liv? Hur nå extasen av liv?
Jag sänker mig till detta att flyta!
med en helt annan tid, med tidvattnet och strömmarna
och lika lite disputera med tiden som gräla med liv
Ur sådant alstras den orimliga tron på en nåd, en blixt
utanför livets faktiska villkor, ännu mera orimlig
därför att denna nåd inte betraktas som villkorslös
En villkorslös nåd, vem har njutit den?
De fallande atomernas nåd när de förenas
och bildar något nytt, nyskapat
utan att någon gud har sitt finger med i spelet
De gamla, de dödsrealistiska visa tänkte alltid på detta:
Ett hantverk, till sist bara ett avtryck av liv
en rispa av mejseln som deras jordiska livs hand höll
ty de signerade sällan, de flesta aldrig, men vad de lämnat
står sig än i listan av dem som vunnit mot tiden
den mest efemära av alla segerlistor. Jag ser för mig
leendet på en av de i persergraven stupade vattenbärerskorna
Leendet, dräkten, hennes lockar talar om hur villigt
med vilken prydnad hon bar det heliga vattnet på axeln
hur hon lämnat, namnlös, ett avtryck av liv
hur hon slagit tiden och segrat över gruset
Allt detta sade mig den nattliga klockan som slår i mitt hus
Den tid jag mäter är ingen, den som gavs dig är allt.
Din tid är Vatten, jag är ditt vattenur.
_____________________________________________
(Dikten är tonsatt av Hilding Rosenberg: Ensam i tysta natten, för tenorsolo och stråkkvintett 1976.)